The Sinking City, E3 2018

21 juli 2018 | door Jorick

The Sinking City

De boeken van de Amerikaanse schrijver H.P. Lovecraft word gebruikt als inspiratiebron voor de game. De Amerikaanse schrijver heeft nooit heel veel roem vergaart uit zijn boeken, maar na zijn dood in 1937 worden steeds meer van zijn boeken gebruikt als inspiratie voor games. Voornamelijk in de horror categorie kunnen de boeken als inspiratiebron worden gebruikt. Bij de boeken staan voornamelijk de bovennatuurlijke krachten en vreemde en vooraal afzichtelijke monsters centraal. Zo ook in The Sinking City, een game van Frogwares, een studio uit Oekraïne. Frogwares heeft  in de game een combinatie van de horrorwereld van Lovecraft en het genre waar de studio groot mee is geworden, namelijk dat van detectivegames. Frogwares heeft al een 8-tal van detective games ontwikkeld.

De game

In The Sinking City speel je een detective die onderzoek doet naar een stad die zo afkomstig had kunnen zijn van Lovecraft. De stad Oakmont, gelegen in het zogenaamde Lovecraft Country, aan de oostkust van de Massachusetts, is dus opgericht door Frogwares. Het ligt vlakbij bekende fictieve oorden als Arkham en Innsmouth, die wel door Lovecraft zijn bedacht.

Oakmont is getroffen door een onverklaarbare overstroming die ervoor zorgen dat de havenstad The Sinking City wordt genoemd uit de titel. Jij speelt de rol van detective Charles Reed in de game en wilt onderzoeken hoe het kan dat Oakmont is overstroomt. Er gebeuren dan ook van allerlei bovennatuurlijke dingen in de stad, en deze laten jou als speler niet onberoerd, want je hebt vreemde visioenen. In de demo die tijdens E3 gespeeld kon worden, begin je als Reed hij word wakker in een hotel kamer. Hierna wordt hij opgewacht door een vrouw die om zijn hulp vraagt. Haar man is zoek en vraagt of Reed haar wilt helpen, ze is bereid er voor te betalen zegt ze. Echter krijg je wel de optie (waarin je dus zelf de keuze hebt) om het gratis te doen of niet. De missie is een van de vele sidequests in de game, die verder bestaat uit een serie van tien hoofdquests die samen het verhaal van de game vormen.

Als je daarna op onderzoek wilt gaan in de stad merk je dat de halve stad onder water staat. Gelukkig staan er in de gehele game op aanmeerplekjes boten voor je klaar. Met de weinige aanwijzingen die de vrouw je heeft gegeven, kun je op de plattegrond van de stad een doel aanwijzen dat ej vervolgens in de spelwereld ziet en dat helpt bij het navigeren door de ondergelopen straten. De straten zijn uiteraard keurig van naambordjes voorzien.

De plattegrond

De plattegrond is in deze game extra bijzonder, hij is namelijk ontwikkeld door iemand die architectuur en stedenbouwkunde heeft gestudeerd. De studio heeft een module voor Unreal Engine 4 geschreven die op basis van een aantal parameters een stratenplan vastlegt. De makers hebben aangegeven waar ze welke wijk wouden hebben, rijk, arm, havenbuurt of visserswijk en de module zorgde voor het stratenplan en vulde ook zelf de straten in. Zo vulde de module de wijken met panden die een vergelijkbare stijl hebben en toch allemaal net wat anders zijn. De studio wil de module na release van de game vrijgeven.

The Sinking City - "City Generator" Tech Demo

Laten we terug gaan naar de game, en naar de zoektocht naar Charles Reed en zijn zoektocht naar de man van de vrouw die in zijn hotelkamer opdook. Je word van locatie naar locatie gestuurd door de vrouw die je de opdracht heeft gegeven. Hier krijg je telkens wat aanwijzingen die niet al te moeilijk te vinden zijn. Het gaat best gemakkelijk het is namelijk een kwestie van de aanwijzingen die je tegenkomt oppakken en te bekijken, en de teksten te lezen. Het gaat hier vooral om het combineren van deze aanwijzingen. En uiteraard omdat de game toch geïnspireerd is van de man H.P. Lovecraft zit er bovendien de nodige horror in de game. Hierdoor word het niet enkel een detectivespel.

Dat blijkt als we tijdens de zoektocht naar de vermiste man stuiten op een lichaam zonder hoofd en een verminkt lichaam. Het zorgt ervoor dat de Sanity-meter de Reed naast zijn gebruikelijke gezondheidsmeter heeft, meteen maximaal uitslaat waardoor hij visioenen krijgt. In deze visioenen zie je de  gehele spelwereld door een waas waar allerlei wezens tevoorschijn komen. Gelukkig heb je in deze visioenen ook een vuurwapen waarmee je deze wezens kan verslaan, als je al deze wezens hebt verslaan eindigt je visioen.

Facties en families

De zoektocht brengt je vanzelf naar de haven van Oakmont, hier is de vismarkt gesitueerd. Hier vind je de Innsmouthers, een groep mensen die bestaat uit de huid van een vis. Er zijn allerlei verschillende groepen en families die zaken in de stad regelen. Dat is belangrijke kennis voor de rest van de game. Op deze vismarkt ontdek je de locatie van de vermiste echtgenoot. Eenmaal op deze gevonden plek aangekomen vind je niet de echtgenoot, maar je opdrachtgever, dus de vrouw die hem als vermist had opgegeven. Het blijkt een valstrik. Er zijn 2 verschillende opties hoe je het pand binnen gaat met verschillende gevolgen. Optie 1 is met getrokken wapen naar binnen gaan, het gevolg is dat je in gevecht komt met de opdrachtgever en haar handlangers. Optie 2 is zonder getrokken wapen naar binnen gaan, het gevolg hiervan is dat je word opgesloten en vastgebonden op een altaar. Hierna moet je dus uitvogelen hoe je hier ontsnapt.

Lees meer over de games van E3

The Sinking City-3
The Sinking City-4
The Sinking City-1
The Sinking City-6
The Sinking City-5
2002037081
2002037075
2002037071
2002037079
The Sinking City-2
2002037077
Game-Experience